Hoppa till sidans innehåll

Ungdomarnas Påskhelg I Kolmården

08 APR 2015 17:43
Många av klubbens ungdomar deltog på Kolmårdsmedeln och stafett där helgen slutade med en seger i D16-klassen.
  • Skapad: 08 APR 2015 17:43

Klockan halv nio bar resan av mot Kolmården av. Det började regna men vi hade ändå hoppet uppe att solen skulle titta fram. Resan dit tog cirka 1 1/2 timme och vi hade knappt vaknat innan vi var framme och det var dags att starta. Det hade slutat regna när vi kom fram och alla blev genast lite mer taggade. Första start för klubbens tävlande var kl 11:09. Terrängen var väldigt varierande. Bitvis var den riktigt fin och lättsprungen med god sikt och god framkomlighet. I dessa partier gick det lätt att läsa på höjder då ekvidistansen var hela 5 meter. En del stora stenar förekom också som var lätta att följa. Det var svårt att undvika att passera våtmarker och ingen kom tillbaka torr. De svårare partierna var det extremt, detaljrika höjderna, vilket alla ungdomar höll med om. Stenar, branter, punkhöjder och sänkor överallt gjorde det svårt att läsa av naturen. Magnus kom med tipset att läsa på det större gula höjderna som var lättare att urskilja, något vi tog med oss till söndagens stafett. Det gick bra för klubbens medlemmar men Magnus var den bäst placerade i klubben och slutade på en 2:a plats, grattis! Annars gick det bra för ungdomarna och vi hade flera som debuterade i äldre klass. Men till allas besvikelse serverades det inga hamburgare i markan. Vi fick istället gulasch men det värmde gott efter en kall utomhusdusch.

Efter att alla sprungit klart åkte vi till vandrarhemmet där vi skulle bo. Det låg bara 10 minuter från TC vilket var riktigt skönt. Vi var 10 barn och 5 vuxna och utöver oss bodde  Ravinen på samma vandrarhem. Vi tilldelades fyra hemtrevliga stugor. Dagens andra besvikelse: bara ett av husen hade TV! Vi packade upp blöta, leriga kläder och tog det sedan lugnt en stund innan vi åkte och åt middag. I Norrköping åt vi på restaurangen Oliver Twist och nästan alla tog varsin pizza. När föräldrarna ville sitta kvar och snacka tog vi en tur ut för att upptäcka Norrköping. Vi hittade en lekpark där vi hängde tills det var dags att åka hem och sedan väntade fria aktiviteter. Några stannade kvar och såg på TV medan jag och Julia tog en promenad vid vattnet och övriga spionerade på oss…

Klockan ringde klockan sju nästa morgon och det var svårt att ta gå upp. Det var en nervös stämning inför den kommande stafetten. Frukosten åt vi på vandrarhemmet. Väl ute på tävlingen kom ytterligare klubbmedlemmar och solen sken! Klockan 10:00 gick starten för D16 och H120. Banan startade med en lång uppfartsbacke och det gällde att vara med från början då banan var ordentligt gafflad. Terrängen var något mer lättsprungen idag med mycket god framkomlighet. Riktigt fin orientering! . Det blev en spännande stafett. Efter första sträckan i D16 låg vi fyra, efter andra sträckan femma och så tog vi in på sista sträckan och kom först in i mål. Det kändes så himla kul då vi som bäst hade förväntat oss en fjärde, möjligen tredje plats. Att senare få gå upp på prispallen var jättehärligt, speciellt när övriga klubbkompisar står nedanför och hejar på. För övriga lag gick det också bra, många hade gått runt snabbt och näst intill felfritt. Och en stor applåd för Isabella och Evelyn som sprang elitklass!

Tack så jätte- jätte mycket Torbjörn för att du fixade så bra med boende o s v och tack Magnus, Pär och Charlotta för hjälp, sällskap och coachning. Det var en riktigt rolig och lyckad helg!

Av: Elin Jarlemark

Vasavägen 82

Kontakt:
Tel: 0730203462
E-post: This is a mailto link